Wednesday, March 30, 2011

destinasi bajet 2011 : PANGKOR

pulau pangkor yang terletak di negeri Perak telah pun selamat aku dan kekawan terokai..sebenarnya ni pertama kali aku ke pangkor..so mesti ramai tak heran sebab ramai yang dah penah pergi ke pangkor..plan ke pangkor dengan kawan-kawan Uitm Lendu sejak dari hujung tahun lepas akhirnya menjadi jugak..walaupun last minit neesa terpaksa batalkan kehadiran beliau atas sebab sebab tertentu,ia tak mematahkan semangat untuk ke sana..cewahh..sepatutnya 8 orang tapi dah kurang sorang..

bertolak dari kuala lumpur lebih kurang pukul 8, amek setiap sorang kat rumah memasing (banyak pit stop!)..konvoi 2 kete yang mana last last kami bertemu di sabak bernam..dari sabak bernam ke lumut sekejap je, dalam 2 jam je rasanya tapi bergantung kepada kelajuan korang drive la ye..pastu kete park kat parking berbumbung tu dan kitorg terus ke tempat tiket feri..dalam pukul 3.45 kami naik feri dan turun di perhentian kedua..perhentian pertama hanya untuk penduduk kampung situ saja..

setibanya kami sampai di jeti pangkor,kami terus ke tempat van sewa..okey, sepatutnya untuk ke tempat penginapan (teluk nipah,pasir bogak ke etc) menaiki van sewa cuma rm10-20 je tapi bergantung kepada pakcik van tu la..tapi kami kene rm20..nak dijadikan cerita (mungkin rezeki kami) pakcik tu offer pusing pulau terus dengan harga murah..kalau harga weekend pusing pulau naik van sewa rm80-90..tapi memandangkan pada hari biasa (JUMAAT), dia offer rm70 tapi setelah kami tawar menawar dapatlah RM60..murah sikit..RM60 bahagi 7 baru RM8.70 sorang..lepas pusing 1 pulau,dalam pukul 6 petang kami sampai ke tempat penginapan iaitu PURNAMA BEACH RESORT,teluk nipah..awal tahun aritu aku book 2 SMART VILLA..ok la..harga pun murah..RM125/malam..kami amek 2 malam, so total Rm500..memandangkan villa aku hanya 3 orang maka aku,edda dengan nomi RM83.40 sorang..dan syahid & the gang 4 orang satu villa jimat sikit RM60.90 sorang..untuk malam tu kitorang tak makan sebab siang tu dah makan banyak..jadi jalan-jalan je sambil makan jagung kat pasar dekat dengan penginapan kami..oh ye, kitorang juga amek pakej snorkeling & boating under purnama beach resort..sorang rm17 sahaja..tapi sebenarnya ada lagi yang murah kat area laut,korang pegi je nanti ada banyak pakej korang nampak dan korang boleh pilih..ada yang serendah rm10 je!

keesokan harinye,pepagi lagi kami dah pergi sarap kat depan laut..haa kelas gitu..kat situ ada gerai kecik..gerai kak ani..aku dan kekawan makan nasi lemak tapi lauk sambal dia sume berasaskan laut..tade pon ayammm....aku amek nasi lemak sambal sotong dengan telur goreng,bihun dengan teh o..meja plak memang menghadap laut..fuhhh heaven wa cakap lu..bekpes pagi tu telah ditaja oleh edd, save duit aku..hehehe aku siap amek nugget sotong dengan cekodok untuk bekalan g snorkeling jap g...memandangkan laut sangat bergelora sebab musim hujan kan,jadi jadual snorkeling tangguh dari pukul 9 pagi kepada pukul 10 pagi..sementara tu sempat aku dengan nomi & edd jejalan di tepi laut, naik buaian dan aku naik sejenis buaian tapi pelik,aku xtau nama dia, jap g aku upload...dalam pukul 10 kitorang tunggu kat kaunter untuk snorkeling & boating! aku memang semangat gile kononnnyeee laaa..dah pakai life jaket, dan dibekalkan alat snorkeling tu pergilah naik bot..haaa aku memang terjerit la naik bot..seriau darah aku..dalam tv nampak macam best je naik bot kan..terus hilang semangat aku nak snorkeling..hehehehehe sebab laut terlalu deras wehhh...aku terus terpikir suasana tsunami tetibe...lama jugak snorkling dari pukul 10.30 sampai pukul 1 kitorng ditinggalkan di giam island tersebut...lepas tu abang bot tu amek kami dan bawak pusing g tengok crocodile island dan coral island..kebetulan masa tu hujan lebat gila babun punyee..aku risau je bot terbalik,tapi adik bawak bot ni selamba je bawak laju time tu..memang sume jenis ayat aku baca atas bot tu...dann pulanglah kami dalam suasana hujan tersebut..pulang ke chalet memasing...

pukul 2 petang tu,aku dan budak bilik aku start kelaparan..budak2 bilik lagi satu selamat terbungkang(penat gamaknye snorkeling) dan diorang suh pegi lunch dulu..so kami bertiga pegi la cari sesuap nasi untuk isi perut..kebetulan ada warung kecil,kami singgah makan tengahari situ..dan sekali lagi save duit aku sebab nomi plak belanja makan tengah hari..murah rezeki korang hehehehe  pas lunch,tak tau nak watpe kitorang sewa beskal 1 hari..cycling kat area teluk nipah aje..dapat la g tengok tokong situ,pastu melepak jap kat area situ..situ lagi cantik pemandangannya...tetibe kami disapa sorang brader,offer nak nek bot tak g jejalan,bagi ikan makan sume..macam best aje,kitorg setuju laa..tapi bab naik bot ni aku paling berdebar sekali..kali ni rm10 je sorang, naik bot dia hantar kitorang bertiga kat coral island & bagi ikan makan kat area giam island..ikan yang timbul cantik2 wehh...kalau aku tau,takyah snorkeling pon x ape! hahahaha bagi ikan makan je da cukup,diorg naik kat permukaan air tu..banyak ikan yang cantik cantik wa cakap lu...ikan buntal pon adaa...berlegar-legar aku dengan edd & nomi kat coral island sampai pukul 7 malam..

balik chalet, siap-siap solat jamak (solat itu penting walau kemana saja kita pegi okey!) pukul 8.15, cari seafood...kitorang makan di kedai (aku x ingat nama kedai)..syahid order kerang bakar 2 mangkuk,kailan ikan masin,tomyam seafood,telur dadar,ikan siakap masak 3 rasa, ikan (aku lupa nama ikan tu tapi besa laa heee) masak sweet sour, sotong 1/2 kilo goreng tepung, air sejuk 1 jag, nasi putih..total makan RM145..bahagi 7 sorang bayar RM20 kat edd sebab dia dulukan duit dia..balik chalet terussss tidooo..

pagi ahad tu, aku, edd & nomi g bekpes dulu..sebab budak 4 orang tu tak bangun lagik..kami berbeskal cari tempat nak bekpes..tetibe tekak ni nak bekpes western plak.terus kami masuk ke anjungan beach & spa resort...heran tokeh dia tengok kitorang datang berbeskal pepagi..tapi dia baik,menyambut kehadiran kami walaupun kami tak menginap kat situ (mahal kott)..dapatlah bekpes western situ,sedap dan murah jugak pakej bekpes dia..berbaloi laa..dan bekpes kali ni aku yang belanja..segan jugak bila budak 2 orang ni asek belanja aku je kan..pas bekpes, kami pulangkan beskal dan packing barang untuk kembali ke kuala lumpur yang sesakk..

dalam pukul 11.40, check out dan naik van sewa untuk ke jeti pangkor...sampai lumut dalam pukul 1 lebih,terus g amek keta..parking charge RM19.60 je,sejak dari jumaat aritu...sebelum balik kl, lunch dulu kat lumut..bila dikira balik total percutian kali ni murah la jugak..okeh kita wat list enh ;

smart villa : rm83.40/head utk 2 malam (3 org)
smart villa : rm60.90/head utk 2 malam ( 4 org)

van sewa keliling pulau : (jumaat murah compare weekend) rm8.70 sorg.
tiket feri pergi balik : rm10 sorang
snorkeling/boating : rm17.00 sorang
cycling : rm 15/day sorg
island hoping/boating : rm10.00 sorang
makan seafood : rm20.00 sorang
van sewa untuk ke jeti : rm2.90 sorang (rm20)

parking keta 3 hari : rm6.50 sorang (rm19.60)

tol : xde sebab kami ikut jalan lama..
minyak kete : suppose sorang rm20 tapi nomi kata dia blanja..hehe jimat

bila aku total balik,sume rm150 je (estimate termasuk makan sendiri)

murahhh..tapi kalo ada nak beli souvenir pon tambah berapa je lagi..pendek kata tak sampai rm250 ponn..cewaahhh sempat aku promote...

1st day : jeti lumut

1st day : replika tembok china

2nd day : bekpes depan laut

2nd day : petang tu sambung xtvt island hoping..ni bagi ikan makan..

2nd day : nampak tu ikan buntal ^_^

2nd day : edda & nomi mandi manda di coral island..

2nd nite : seafood time! inilah yang wt muka aku bengkak keesokan arinye..padan muka haku!

3rd day : inilah bekpes gua pagi itu..ada lagi sebelah tu..american bekpes heeee

3rd day : otw balik..kat jeti pangkor..muka puas hati bercuti...

sekian saja.. ^_^

1. assalamualaikum...
    sy & kwn2 rancang percutian ke sana..sy nak tau, penginapan yg awk amik tu ok ke?