Sunday, October 9, 2011

destinasi bajet 2011 - cameron highlands

strawberry strawberyyyyyyy mali pilihh dan petikk - nyonya tu jerit


awal-awal entry gamba strawberry kann..cantik gitu strawberry dia..kali ni percutian bajet kami ke CAMERON HIGHLANDS..kali ni edda pulak jadi project manager untuk manage percutian kali nih dari transport, makan sampai laa ke penginapan..semua dia setelkan..

kami pergi 3 hari 2 malam..aku rasa excited sebab ni kali ke dua aku pergi cameron..kali pertama masa aku berumur 5 tahun..haaa 5 tahun???? ye 5 tahunn sebab tu aku excited terlebih..asek tengok orang lain pergi sana, laa ni aku plak pergi sana...kesian kann aku..

perjalanan kali ni kami naik keta edda iaitu  VIVA..pada asalnya, nak naik keta aku tapi edda cadang naik keta dia..memula aku macam pelik tapi bila dah sampai cameron betapa aku mengerti betapa bagusnye bawak keta kecik..sebab apa? sebab jalan nye kecik okeh..nak plak time masuk ladang teh boh tuh..halussss je jalannye..bila bertembung bas sekolah kann, tak menjerit plak kau cane nak kuruskan keta supaya tak tercalar balar..

kat cameron, kami stay kat sini, http://alina.cameronhighlands.com/ ...sejenis apartment, harga rm280 / malam..so 2 malam rm 560 laa..tapi memang puas hati giler sebab rumah ni sangat complete...peti ais ada, dapur ada, sofa ada, tv (siap channel astro lagi!), pinggan mangkuk, periuk belanga..pendek kata semua ada laaa...katil, selimut semua laaaa...kalau ada sesapa pembaca blog ni (ada ke??) nak pergi sana, boleh la cuba menginap kat apartment nih..dekat jugak dengan tanah rata & brinchang..apartment dia tengah-tengah..lagipon tengok, ramai jugak yang menginap kat sini..dan dinasihatkan bawak la stokin ke baju tebal lebih sebab malam-malam sejuk giler babunn punye..boleh beku kuku kaki...

hari pertama sampai tu, kami tak berjalan sangat cuma pergi pasar dia je kat brinchang..kat pasar tuh, kiri kanan depan belakang semuanya strawberry..aku dah tak nampak buah lain..bantal strawberry, shirt strawberry semua laa strawberry..pasar tu pon dah nampak macam kaler pink jekk..haa kat mana nak jupe pasar yang penuh kaler pink je..kat cameron laaa...
bab makan plak, kami memang dah siap siap bawak bahan mentah dari rumah memasing..so tak makan luar..masak jek..selalunye aku dengan zana duduk bilik bergosip dan yang lain kat dapur masak..seronok kan?rasa macam nak lempang-lempang jek budak 2 ekor nih tak reti masuk dapur...

malam pertama : steamboat..kau mampooo??


bekpes 2nd day
malam kedua punya dinner..ayam masak merahh kauuu..amekkk
bekpes pagi last..

hari kedua baru sakan berjalan..pergi raju strawberry hill, strawberry park, ladang teh boh..setiap tempat tu keje nye makan je okeh..memang makin gajah aku dok sana..tapi aku paling seriau pergi ladang teh boh laa..tobat maksiat aku tak nak dah pergi lagi..jalan sempit gile kottt..tapi view kat sana jangan cakap ahh..cantik sangat sangat sampai leleh air liur tengok pastu lap balik pastu leleh balik..gitu la ulang-ulang..

masuk strawberry park ini adalah percuma..tapi kalau nak bayar jugak (duit korang kan banyakk), boleh laa bayar kat bangla yang jaga strawberry tu ye..duit kopi dia jaga strawberry tuhh..

sesi membeli dan blahh berlangsung~mari mari habiskan duittt


calon-calon dewi remaja purba 2011, jangan lupa undi tauuu



disebabkan hujan pada sebelah petang maka perjalanan ditangguhkan..balik rumah jap dan sambung esok nyaaa...
 
 hari last kami pergi bee farm dulu, masuk adalah percuma..aku jalan pon takut takut je sebab takut kena sengat..naya jek..sebab owner dia cakap kalau kene sengat, dia tak bertanggungjawab..bole gitu??? T_____T  
tetapi untuk rose farm dengan butterfly farm nih kene bayar yee nak masuk tuhh..rose farm RM 4 dan butterfly farm rm 5..rose farm tu memangg cantikkkkkkkk sangattttt sangatttt..gila bergambar dalam tu..berangan sekejap dikelilingi ros yang cantik cantik dan wangiii..TAPI...kebetulan ada rombongan sekolah dari sekolah tamil maka kau paham paham je la yenna yenni nihh punya bauu memang boleh layu semua rose tuh..aku pon selamba jek dia tolak tauuu..dia tak tau ke aku gadis melayu terakhir sampai hati kau tolak aku ke pokokkk...sentap! T_________________T




dalam butterfly garden tu ada jugak dipamerkan haiwan jenis serangga (apa ayat aku nih)..ular la katak laa eee geli aku tengok..ada sampai kawan aku pergi jerit nama aku, lintang pukang aku lari sebab aku ingat ada ular terkeluar ke dari sangkar rupenye saja test vokal!  T___________T
lepas je kuar dari butterfly farm tu kami terus balik ke kuala lumpur semula...sedih pulakkk...okay sekarang jom kira bajet!

penginapan (kami 7 orang) : rm 80 sorang
minyak keta (pergi balik) : rm 50 ..aku naik 3 org so sorang rm 16.70
toll : tol jalan duta - tapah (pergi balik) lebih kurang rm 30 (check kat plus toll fare ye)..sorang dalam rm 10 la cmtu
makan : barang2 aku bawak bajet rm 20
farm : rm 9 (rose + butterfly)
beli ubi + souvenir : rm 30
makan-makan kat raju hill/ladang boh : rm 20


total dalam kira-kira RM 185++ jek tak sampai rm 300 laaa..haaa murah kan..dengan 300 hengget anda mampu pergi melancong ke destinasi menarik di Malaysia..ayat qie dalam program destinasi bajet kat chanel 8tv..

next destinasi : area sungai pula..jeng jeng jengggggggg

No comments:

Post a Comment