Thursday, November 18, 2010

aidiladha : ziarah kubur

berlalu sudah aidiladha semalam, arini terus masuk keje..nyesal aku tak mintak cuti...penat tau tak..

semalam pepagi balik tanjung malim kejap (umah belah mak aku)..tapi takde lah pagi sangat..pas solat raya dalam pukul 10.30 la camtu..terus ke kawasan kubur kat tg malim tu..nak menziarah kubur arwah opah, paksu, atok, moyang...ada lah 2-3 famili datang menziarah kubur ahli keluarga diorang memasing, ingatkan kitorang aje..kalau kitorang aje memang seram sejuk..yelah sume pempuan aje..aku, mak aku, akak aku dengan anak buah aku 2 orang..pempuan jugak..pendek kata kami geng pempuan aje lah yang lawat kubur..geng lelaki tengah sibuk kat padang untuk korbankan tenaga lapah lembu...

bila berada di kawasan perkuburan terasa takut..bukan takut hantu ( tapi takut gakk..haha) tapi takut sempat ke aku bertaubat sebelom masuk ke alam barzakh tuh...rasa takut seksaan yang mungkin aku hadapi nanti (minta Allah ampunkan dosa2 aku)...bila terkenangkan dosa-dosa yang penah aku buat terasa diri nih takut untuk mati..tapi mati nih kuasa Allah..bila-bila masa dia boleh tarik nyawa kita kerana kita adalah hak Nya..tapi tu lah manusia nih termasuklah aku selalu aje leka, last minit baru lah nak menggelabah ingat Dia..tu pon bila musibah menimpa...

sedang mak aku kusyuk membersihkan kubur sempat la aku mengambil gambar beliau..haishhh sempat jugak enh aku..bagi aku kat memana je la, mesti nak bergamba..sebab gamba itu penting..ia nya boleh dijadikan dokumen yang berharga di masa depan yang tak boleh dinilai dengan duit..haa mentang-mentang aku baru pergi kursus dokumen berperingkat..hahaha

tu la mak saya ^_^..baju merah tu si samira
mimi (kakak) dan anak beliau aina
aku yang konon-konon tengah bersihkan kubur..
selepas aje selesai ziarah kubur, singgah umah mamak jap..(mamak tu pakcik aku, nak kata gelap macam mamak kat kedai mamak tu tak jugak..aku pon tak tau nape kene panggil dia mamak..) sempat gak aku pegi kedai jap beli nasi ayam bungkus untuk kami yang kelaparan nih..tapi singgah umah mamak kejap aje sebab petang abah pulak ajak pergi tengok mak long kat rembau..sehari suntuk aku drive..penat giler babunn okeh..

* esok nak p penang..yihaaaaaaa

No comments:

Post a Comment