Sunday, December 18, 2011

bicara hati

tajuk serupa macam novel bicara hati..oh ye nanti ada series bicara hati kat astro, tak sabar nak tunggu citer tu kua... =)


hari ni bukan nak cerita tentang novel bicara hati..tapi betul betul nak bicara tentang hati..

satu demi satu kejadian aku lalui sepanjang 2 tahun dari 2010 hingga 2011..

sebenarnya satu je yang aku nampak kat sini..

berhenti mencintai orang terlalu dalam..

berhenti menyayangi orang terlalu amat..

tak kisah sama ada mak, abah, famili, kekasih hati, suami, kawan dan sesiapa je la..bukan bererti tak sayang langsung..memang kita mesti ada sifat kasih sayang tu tapi jangan terlalu sangat sebab bila kita kehilangan salah seorang nya kita takkan rasa sakit macam nak mati..


kesilapan aku ialah bila aku terlalu leka menyayangi orang sekeliling aku melampau..itu memang aku..seolah olah bagi aku hidup ni selamanya..aku lupa ada kematian..aku lupa ada kehilangan..

bila aku kehilangan orang yang aku sayang, maka aku terus jadi jatuh sejatuh jatuhnya sampai nak bangkit balik pun sangat payah..

semuanya memerlukan aku untuk balik semula kepada Ya Rabb..sebenarnya Dia lah yang patut aku atau kamu cintai sebelum mencintai umatNya..sepatutnya Dia lah aku utamakan dari umatNya..sepatutnya Dia lah yang aku mesti sandarkan hati aku sebab Dia pemilik hati aku yang mutlak..

kadang kadang terbaca kat wall muka buku kawan-kawan memberitahu satu dunia tentang kebahagiaan dia, kecintaan dia pada suami atau kekasih atau ibu yang amat dalam hingga mohon Allah jangan ambil dia, jangan pisahkan dengan dia..ingin sekali aku komen "siapa kau untuk tahan Allah ambil dia dari sisimu?" tapi kang takut pula terkecil hati..berdosa pulak aku..

dalam masa sama aku teringat si dia pernah juga kata pada aku (mungkin boleh dikatakan sejenis penghinaan juga bagiku).."dia 1st love aku dan takde sapa boleh halang aku untuk cari dia balik dan bla..bla..bla..." (malas nak ingat sebab terlalu menghina aku)..okay, kau lupa kot ada yang boleh halang kau dan 1 hari nanti tak mustahil cinta pertama yang kau agung sangat tu terhadap dia akan pudar satu hari nanti..kau lupa kau milik Allah sama seperti aku..hiduplah kau dengan perempuan yang sekufu dengan kau..aku nak tengok sejauh mana kau sombong dengan kata kata kau pada aku..sejauh mana kau asyik mengatakan kau bahagia selamanya dengan dia..

ada juga antara kawan-kawan yang sangat emosi bila bab poligami..memang aku tak nafi sapa suka bermadu..nak pulak cerita malam tadi bertaut kasih memang ramai update status tak suka jalan cerita tu..ok, dulu aku memang tak suka poligami..tak sokong langsung..tapi lama kelamaan, setelah satu demi satu cerita hidup aku lihat walaupun tak lalui sendiri, terus aku jadi neutral..sokong pun tidak, menafikan pun tidak..siapa kita nak menafikan poligami? siapa kau nak marah dengan hukum poligami? bila aku kemukakan pendapat aku, ramai yang macam membantah gila..pastu cakap aku tak rasa lagi so jangan cakap..okay fine memang aku tak rasa lagi tapi aku dikelilingi dengan realiti begitu jadi sikit sebanyak aku memahami okay..

dulu, ramai antara kawan aku cakap tanak suami orang termasuk lah aku..last last kebanyakan kawan aku yang cakap camtu jadi isteri kedua takpun kena curang..so? masih nak menidakkan ke?setiap perkataan lafaz dari mulut selalunya mesti balik pada kita balik..sebab tu aku sendiri tak berani nak cakap yang aku takkan terlibat dengan suami orang ke tanak ada madu ke dan seangkatan la sebab aku tak tau masa depan..aku tak tau entah entah Allah uji aku jadi bini no 2 or kena madu senyap senyap ke..aku tak tau..

ada je umat sekeliling aku ni dapat bini cantik or laki hensem pastu kaya tapi still curang sampai aku sendiri terpikir apa yang dia nak sebenarnya dalam hidup dia..pegang satu konsep je la, manusia tak pernah puas..thats it..

bila dah kaya nak makin kaya, cantik nak lagi cantik, dapat makanan sedap nak lagi yang lebih sedap, dapat rumah besar nak lagi besar, dapat honda nak bmw..dan seterusnya...

so sekarang ni aku rasa baik aku amek langkah diam dan jalani je hidup aku bawah naunganNya..dan lagi satu aku tak paham apa jadahnya orang lelaki nak paksa paksa aku kawin? aku paling tak suka bila aku kena paksa seolah olah aku ni tak laku sangat macam takde sapa dah akan amek aku jadi isteri..eh hello, kau tu Tuhan ke boleh baca masa depan aku? kau tu siapa yang cakap aku senang beranak ke susah beranak ke nanti..kau siapa? siapa engkau nak tentukan masa depan aku? memang jodoh kena cari dan usaha dapatkan yang terbaik tapi bukan melalui paksaan..kalau kau nak kawin sangat, pergilah cari perempuan lain..kalau rabiatul al adawiyah boleh hidup tanpa lelaki disisinya,insyaAllah aku juga boleh dengan lindungan daripadaNya..

aku bukan la alim sangat..aku masih lagi jahil dalam islam tak sehebat mereka dalam ustazah pilihan..ada je yang cakap "poyo ah kau cakap camtu...takyah nak pura pura alim laa." itu la orang kita..bangsa kita nih, suka sangat jatuhkan orang lain..suka fikir macam tu sebab tu la Allah tu turun bala macam macam sekarang ni tapi haram korang nak sedar kan..masih lagi berfikiran konon saintifik sangat la, faktor cuaca laa, batu dalam laut bergerak la jatuh la sebab tu tsunami padahal itu semua takkan jadi kalau Allah tak perintahkan batu tu untuk bergerak..kau ingat batu tu suka suka je ke gerak sana sini, tanah tu runtuh tanpa sebab?

kadang kadang bila aku berpuasa pun jadi isu..bila puasa je "kenapa kau asek puasa je"..salah ke kalo aku nak puasa? ada jugak cakap "eleh puasa tak ikhlas sebab nak diet kan kan?"..mana kau tau puasa aku ikhlas ke tak? kau nampak hati aku ke? tapi selalunya aku senyum je la bila dapat ucapan sinis macam tu..

dan ada satu situasi juga aku sikit feeling dalam hati..ada pernah aku suarakan niat hati aku pada seorang kawan yang 1 hari nanti bila aku dah berkahwin, aku teringin pakai niqab..tapi jawapan dia "habis kalo ko dapat suami yang rugged takkan nak pakai niqab jugak..jaga la air muka suami kau tu, buat malu je dengan orang laki rugged tapi bini alim pakai niqab..jangan la malukan dia pakai moden2 tapi kau pakai niqab.."

sentap aku denga ayat dia..
aku tengok orang arab, laki dia rugged macam mana pun bini dia pakai niqab rilek je..takde rasa malu pun? lagipun  salah ke tujuan aku untuk pakai niqab sebab aku hanya tunjuk kecantikan aku pada suami je nanti?kenapa aku mesti nak hiraukan apa orang lain cakap? susah la kalau hidup ni asek nak kena bawah landasan manusia..memang tak ke mana dan takkan bahagia hidup ni sebab manusia sentiasa cakap merepek pasal sesama sendiri okay..

hidup ni sebenarnya lebih indah jika kita teruskan berlandaskan pada Allah semata mata..bukan pada manusia yang boleh bawa aku ke jahanam~


No comments:

Post a Comment